Metodologia Proiectului DIGITRANS  a fost prezentată și testată la întâlnirea partenerilor de dezvoltare a metodei în luna iulie 2017. Schema este împărțită în trei elemente principale care descriu cele două etape principale – fazele de inovare și transformare – precum și metodele și instrumentele care însoțesc fazele .

Prima fază se numește inovație (a se vedea figura 2) și conține două procese principale:

  1.  Procesul de analiză, inclusiv identificarea inițială a potențialului de inovare la întreprinderea respectivă / a cazului concret de afaceri care trebuie abordat în timpul workshop-ului și la analiza părților interesate (clienți vizați, precum și potențiali parteneri).
  2.  Procesul de proiectare, care cuprinde ideație, selectarea soluțiilor potențiale și crearea de prototipuri. Analiza cost-beneficiu a acestor soluții potențiale este, de asemenea, atribuită acestei faze.

A doua fază conține toate procesele relevante pentru transformarea modelului de afaceri digital, cum ar fi testarea, dezvoltarea și implementarea organizațională, inclusiv managementul schimbării la baza acestuia.

Fiecare fază dispune de metode și instrumente specifice care sunt considerate a fi cele mai potrivite pentru dezvoltarea unui model digital de afaceri. Rezultatul procesului DIGITRANS este o idee nouă sau îmbunătățită pentru un model de afaceri digital ca punct de plecare pentru transformarea digitală. Modelul general al metodei este prezentat în Figura 1.

Datorită faptului că faza de transformare este foarte specifică întreprinderii și după ce a recunoscut că eforturile pentru acoperirea ei în mod corespunzător vor consta în furnizarea de servicii de consultanță specifice, consorțiul DIGITRANS a decis să abordeze această fază cu programul de formare în două module separate.

Figura 1: Privire de ansamblu asupra metodologie

 

Figura 2: Privire de ansamblu asupra fazei de inovare a schiței din metodologie

 

 

Figura 3: Privire de ansamblu asupra problemelor care trebuie abordate în faza de transformare.

 

Metoda constă în adoptarea unei abordări extrem de iterative și, prin urmare, trebuie să se aștepte și să anticipeze buclele pe tot parcursul procesului, inclusiv în faza de inovare.
Figura 3 prezintă o privire de ansamblu asupra principalelor subiecte care trebuie abordate atunci când vorbește despre transformarea modelului de business al unei companii într-unul digital.
Aceasta include crearea unei culturi digitale și a aspectelor tradiționale de gestionare a schimbării care trebuie luate în considerare din punctul de vedere al digitalizării.

Faza de inovare

Faza de inovare este împărțită în faze de analiză și proiectare, care sunt subdivizate, de asemenea. Faza de analiză se axează în principal pe determinarea situației companiei în ceea ce privește modelul său de afaceri la un nivel foarte ridicat. Este important să subliniem diferența dintre metoda DIGITRANS și analiza clasică a problemelor, care este adesea prezentată în celelalte metode, în care derivă definițiile concrete ale problemelor sau provocările.

Fiind o metodă de inovare, spațiul pentru gândire nu ar trebui să fie îngustat, deoarece, cel mai probabil, va duce la un set restrâns  idei de inovare, ca rezultat. Prin urmare, analiza ar trebui privită ca o etapă care se concentrează puternic pe empatizare.

Similar cu gândirea în materie de proiectare, empatia este crucială pentru o metodă centrată pe inovare, deoarece permite participanților să-și retragă propriile ipoteze pentru a obține o perspectivă asupra situației organizației în ceea ce privește digitalizarea. Prin urmare, nu se abordează probleme sau provocări concrete, însă obiectele generale ale afacerii, cum ar fi produsele, clienții și partenerii, sunt capturați pentru a identifica inițial potențialul pentru inovare. Ar trebui să ofere o imagine mai clară asupra locului în care se află compania în prezent în ceea ce privește digitalizarea.

Faza de analiză va fi urmată de faza de proiectare care are ca scop dezvoltarea primelor idei și prototipuri de modele concrete de afaceri digitale pe baza rezultatelor scoase din faza de analiză. În această fază, IMM-urile vor fi încurajate să creeze noi soluții de afaceri digitale folosind metode pentru a susține gândirea deschisă, de ex. brainstorming, prototipuri etc. Pentru a sensibiliza IMM-urile cu privire la importanța punerii în aplicare a proceselor de lucru iterative în organizarea lor, testarea va fi, de asemenea, parte a acestei faze și modul în care acest lucru va influența dezvoltarea în continuare a companiei.

 

 

Digitalizarea modelului de afaceri folosind metoda Digitrans